First week in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonnie Maes - WaarBenJij.nu First week in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonnie Maes - WaarBenJij.nu

First week in Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Bonnie

17 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hee allemaal,

Mijn eerste weekje in Kaapstad zit er al op helaas.
Dit was namelijk een chille week, nog even lekker een weekje vakantie.
Ofja, eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat dit waarschijnlijk een half jaar vakantie gaat worden voor mij!

Ik zal beginnen met de vlucht, deze was makkelijk vol te houden.
En toen kwamen we aan... in het heeeerlijke, mooie en zonnige Kaapstad.
Hier is het namelijk volop zomer, dus nog even lekker genieten van het mooie weer en het strand.
Lekkere terrasjes, lekker eten en drinken, zonnetje erbij… zo kom ik de dagen wel door!
Op dinsdag hebben we Nikki en Carmen nog gezien, hiermee hebben we samen een lunch gehad. Zij vertrokken namelijk om 2 uur weer richting Nederland na hun 6 maanden stage hier. ’s Avonds hebben we Luuk verwelkomt met een gezellig etentje en een drankje.
Woensdag zijn we flink kreeft geworden op het strand, ofja eigenlijk alleen Bram en ik. Oepsie, niet goed genoeg ingesmeerd…
Michelle en Dide zijn donderdag aangekomen, dus we hebben hen meegenomen ’s avonds naar een gezellig restaurantje met burgers en lekkere wijn.
Helaas ben ik vrijdag een beetje ziek geweest vanwege de verandering van het klimaat en eten, etc. en omdat ik nog aan alles moest wennen. Maar gelukkig voelde ik me al snel een stuk beter!
Vrijdagavond hebben we ook een lekker rustige ‘braai’ gehad bij ons thuis. Zeg vooral niet barbecueën, want dat wordt niet echt voor lief genomen.
Zaterdag zijn we eerst naar het strand gegaan om een beetje te realexen. ’s Avonds hadden w een picknick op Signal Hill waar een van de mooist zonsondergang te zien is van Kaapstad/ik denk wel de hele wereld. Daarna zijn we lekker gaan stappen op Longstreet, de uitgaansstraat van Kaapstad. Super gezellig, maar je moet wel echt goed op je spullen letten.
Zondag hebben we echt een super mooie dag gehad. We zijn eerst naar Boulders Beach gereden met z’n allen. Luuk, Bram, Lynn, Michelle, Dide en ik. We zijn samen van Hogeschool Zuyd hier, dus trekken elke dag met elkaar op.
Op Boulders Beach hebben we de pinguïns gespot. Het water stond erg hoog, dus we konden niet bij de pinguïns op het strand. Over een aantal weken gaan we nog eens terug als we met de pinguïns kunnen zwemmen of het strand op kunnen. Was wel erg leuk om dit te zien.
Vervolgens zijn we doorgereden naar ‘Kaap de goede hoop’. Dit is echt een van de mooiste plekjes van de wereld. Zo veel mooie natuur gezien. Eigenlijk bijna geen woorden voor, zo mooi was het!
En dit uiteraard weer afgesloten met een lekkere pasta bij Muizenberg beach!

En maandag begon het normale leventje weer een beetje. Ik had mijn eerste stage dag, was nog even wennen. Maar ik ben hier zo gewend met werktijden van 9 tot 3/4.
Daarna ook nog even een fitness abonnement afgesloten om hier ook fit te blijven, dat is wel belangrijk natuurlijk!

Nog even over mijn stage:
Ik loop stage bij The Clothing Bank, een non-profit organisatie die voornamelijk werkloze Afrikaanse vrouwen helpt en ondersteunt om met hun vaardigheden een eigen bedrijfje te beginnen, zodat ze financieel onafhankelijk worden. Samen met Michelle en Lynn loop ik hier stage, ieder bij een ander project.
Zelf zit ik bij project GROW Educare Centres. Dit is een onafhankelijk project van The Clothing Bank. Zij nemen vrouwen aan die al een school hebben met kinderen van 2 tot 5 jaar. De vrouwen moeten aan zich aan bepaalde regels houden om deel te nemen aan het project. De leraren worden als ware getraind om les te geven en om een goede gezonde omgeving te creëren voor de kinderen. Het is geen ‘goed doel’. De vrouwen moet echt zelf werken om partner te worden van GROW. Ze krijgen begeleiding bij hun administratie, etc. Daarnaast worden ze gecoacht hoe ze les moeten geven, etc.
Ik ben nog niet echt op een school geweest in een Township, maar de leefomstandigheden daar zijn niet goed. Daarom wil GROW helpen om dit beter te maken.
Tijdens mijn stage ga ik dus naar die schooltjes in Township, mag daar observeren, helpen met het aannemen van vrouwen die deel willen nemen aan GROW, een business plan maken, bij veel meetings zijn, Lisa (mijn stagebegeleidster) helpen met een nieuw project. Ik denk dat ik hier mijn tijd wel om krijg en veel ga leren en nieuwe dingen gaan zien.

Dan nog een laatste dingetje…
We hebben een auto gehuurd, jawel hoor! We moesten voor stage en voor de weekenden en reizen is het ideaal.
Maaaar, hier zijn heel veel bergen en heel veel file op de bergen. Dusss onze auto was gisteren al kapot gegaan. Jaja, met een hyundai atos (lees een kleine boterhammentrommel die in NL al lang was afgeschreven) een berg op in de file is geen succes voor de koppeling. De auto stonk en we kwamen bijna niet meer vooruit. Daar ging ons middagje strand na stage dan…
Gelukkig konden we met de uber naar het strand en zijn we rond half 7 terug naar de auto gegaan wanneer ze deze kwamen maken. We konden wel met de auto omlaag, dus zijn we met de monteur naar het huurbedrijf gereden. Daar hebben we weer een andere auto gekregen, weer hetzelfde model… Volgende maand gaan we naar een ander bedrijf om een auto te huren, want dit bedrijf is niet goed. Nog even volhouden met deze auto, we zullen namelijk wel moeten voor stage.
Nou jongens, dit was al een aardig verhaal lijkt me zo.

Het volgende blog komt weer over een aantal weken! Komend weekend staat er in ieder geval een wijntoer op de planning, geen verkeerd uitzicht opzich!

Big hugs and kisses from Cape Town


  • 17 Februari 2017 - 09:24

    Marjo:

    Leuk om te laeze en dich zoa te volge Bonnie. Fijne tieëd gewinsj!!

  • 17 Februari 2017 - 10:01

    Ad Maes:

    Mooi geschreven verslag. Ben al benieuwd naar het volgende verslag. Geniet ervan in Kaapstad.

  • 17 Februari 2017 - 11:26

    Mary-Anne Gitmans-Bos:

    Hallo Bonnie,
    Vanuit een regenachtig Stramproy een berichtje. Fijn te lezen dat je je goed gaat en dat je het fijn vind in Afrika. Ik had wel muis willen zijn om mee te gaan naar dat voor mij onbekende land. Zo jammer dat dit vroeger niet was. Geloof ook ik had zo veel mogelijk gereisd. Nu geniet ik van berichten zoals dat van jou. Ik blijf je volgen. Heel veel succes en vooral genieten en plezier maken.
    Liefs, Mary-Anne

  • 17 Februari 2017 - 12:20

    Maria Verhagen:

    Ha Bonnie,
    Wat ein belevenisse al in dees iërste waek! Schjoeën om te laese!Loat goan, loat goan! Profiteer d'r van!!
    Groetjes Maria

  • 17 Februari 2017 - 12:33

    Fleur:

    Lieve Bon,

    In ein weak tied al weer vul mitgemaakt. Hiel vul succes op dien stage en geniet schat.. veur desse 't wits is det half joar alweer veurbie. We goan dich waal misse mit vasteloavendj haha....

    Kusse Fleur

  • 17 Februari 2017 - 13:04

    Tilly Mols:

    Hallo Bonnie,
    Van uit Munstergeleen ook een berichtje. Fijn om te lezen dat je het na je zin hebt in Afrika
    Geniet van deze hopelijk mooie stage tijd meid !! Die 6 maanden vliegen voorbij.
    Succes en veel plezier. Liefs, Tilly Mols

  • 17 Februari 2017 - 13:26

    Corina:

    Hoi Bonnie,

    fijn om dien verslaag te leaze. Waat ein biejzunjer landj. avontuurlijk en romantisch in ein.
    is zeker eind oetdaging dien stage liektj mich zoeee.
    en waat betreftj dea auto: polo lenen? hihi.
    Vul plezeer doa.

    dikke kus, Corina

  • 17 Februari 2017 - 14:08

    Riet De Graef:

    Nou nou dat is nogal wat.als dat zo een half jaar duurt moet je straks afkicken.haha
    Nog veel stage plezier.grtjes van de koffie drink frullie op zondagmorgen.

  • 17 Februari 2017 - 15:20

    Marleen:

    Ha Bonnie, leuk detse un blog schriefst. Vur os schoeen um te leaze en zelf hebse straks aug alles nog um uns truk te kieke. Ig goan dig zeker volge en kiek al oet noa ut volgendje verhaal. Geniet dur mer van, mer dig kinnendje wurdj det gein probleem.
    Groetjes oet Doospel.

  • 17 Februari 2017 - 17:14

    Anja Vleeshouwers :

    Hoi Bonnie.
    Super dat je het zo naar je zin hebt,
    Ik wens je een mooie tijd daar in Kaapstad de tijd gaat snel!
    Groetjes van Jac en Anja Vleeshouwers

  • 17 Februari 2017 - 19:26

    Sandra Princen :

    Ha Bonnie

    Wat gaaf! Zuid Afrika is zo mooi! Je moet echt zoveel mogelijk proberen te zien en doen in je vrije tijd!
    Als je tips nodig hebt hoor ik het wel :) geniet ervan want voor je het weet zit je weer in Rooi ;)

    Groetjes Sandra

  • 18 Februari 2017 - 10:14

    Leny Vestjens:

    Hoi Bonnie,
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. En lijkt me zalig dat weer daar. Wat een mooi project! Veel plezier en succes met je stage! Blijf genieten!
    Leiverse groeten!

  • 18 Februari 2017 - 12:45

    Nicole Teuwen:

    Ha Bonnie,

    Wat sjoeën dat wae dien ieërste reisverslaag mèt foto's kinne laeze! Indrùkwekkendj zèg!
    Wae hope det dien groeëtste avontuur oet dien laeve dich maag bringe wasse d'r van verwachs.

    Maak d'r eine sjoeëne tieëd van en kom straks trùk mèt eine rùkzak aan ervaring en waardevolle herinneringe. Hopelik hebse aaf en toe de ruumdje om os hiej in Rooj effe biej te kalle zoêdet wae (van aafstandj) moge geniete van dien sjoeën verhoale mèt biejbehurendje bieëldje.

    Hieël vul suukses mèt dien project GROW en vul plezeer!

    Groetjes van Leike en Nicole


  • 18 Februari 2017 - 21:45

    Lia Raemakers:

    Hallo Bonnie, leuk om je reisverslag te lezen. Vele prachtige plekjes heb je al gezien in Kaapstad. Je hebt een mooie stage opdracht. Dat wordt volgens mij best een behoorlijke uitdaging. Ik wens je veel succes en geniet van deze bijzondere ervaring.
    Groetjes Lia (collega van mam)

  • 23 Februari 2017 - 18:22

    Elly Derikx:

    Hè Bonneke.
    Een super mooi verslag.
    Maak er een onvergetelijke tijd van.
    We denken veel aan je, of je aan het werk bent,
    of weer heerlijk in de zon of op het strand ligt.
    Heel veel liefs van Har & Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2017

First week in Cape Town
Bonnie

Actief sinds 08 Feb. 2017
Verslag gelezen: 2069
Totaal aantal bezoekers 2904

Voorgaande reizen:

08 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: